Menu

Home
Terreinrijden
De Samurai
De Grand Vitara
Vakantie Schotland
Contact

Verbouwing

     12-10-12

Het chassis is kaalgemaakt gelast en weer gespoten in ral 7035 eerst roest fixeer, dan menie en nog een keer menie, dan 3 lagen lak lijkt me voldoende) deze staat nu even onder een zeiltje buiten te wachten op de assen en motor.

Afbeelding
  

De blauwe hut heb ik ondertussen van het chassis gehaalt en het blok en bak zijn er ook uit.

Afbeelding

Alle leidingen heb ik er ook vanaf en zullen waar nodig vernieuwd worden. (benzine en ontluchting heb ik al op het nieuwe chassis zitten).
Op de achtergrond zie je de 6mm persluchtslang, blauw voor lucht, zwart voor ontluchting.

Afbeelding

Gisteren heb ik de achteras verwijderd, kaal gemaakt en in de roest fixeer gezet.. Vanavond in de menie zetten en van het weekend even in de primer en kleur.... ben nog niet uit de kleur, twijfel nog of ik de as blauw (zoals de hut) oranje of groen moet maken...

Afbeelding


16/10/12

van het weekend niet veel gedaan aan de sam maar heb nu wel CV in de garage!!

Gisteren avond een beetje tegenslag bij de sam....
was een beetje ongeduldig om de as in primer te spuiten en denk dat de laatste laag menie nog niet helemaal droog was...
dus heb nu rimpels in mn lak.....vanavond maar weer even schuren en een paar dagen laten staan voor ik ga aflakken.
hier een foto waar ik de meeste rimpels er weer uit geschuurd heb.

Afbeelding

Verder komt de stuur stang niet los... (*) zooi moet ik ook weer iets op verzinnen... poelietrekker blijft niet zitten, hamer heeft ook geen zin.... ingespoten met WD40 hopelijk vanavond meer succes... :(

planning voor vanavond (als het een beetje mee zit)
- bladveren achter in de menie/roest fixeer
- schuren achteras
- los halen stuurstangen en vooras...

hopenlijk lukt dit, dan kan ik donderdag avond de werkbank op gaan ruimen (is echt nodig)

de bladveren:
Afbeelding

ook de achter as nog een keer gedaan ivm met de rimpels in de lak..
Afbeelding

laat alles nu 48u met rust voor ik ga schuren en lakken.

verder nog een foto van de nieuwe body blokken:
Afbeelding
deze worden nog ingekort en een taps eind op gemaakt.

19/10/12
Gisteren niet veel gedaan, de achteras staat nu voor de laatste keer in pure menie...
Vanavond als het buiten droog is even de 2 hamertechniek toepassen op de stuurstangen...
verder de u bouten en bumpstops (stalen deel) schuren en in de menie/roest fixeer...
Dan maandag middag/avond weer verder...

planning is om de achteras er volgende week onder te hebben en de voor as klaar te maken.
Hopelijk over 2 wkn weer een rollend chassis in de garage...
dan hoop ik over een week of 3 de bak motor en versnellingsbak ook weer op het chassis te hebben.
tussendoor nog even een skidplate maken voor de benzinetank.... planning is november het complete chassis klaar te hebben en aan de hut te beginnen...

als er vanavond nog tijd is nog even de werkbank opruimen...(kom ik nog steeds niet aan toe).

23/10/12
Goed en slecht nieuws.

De pit man arm heb ik los van de stuurstang. De vooras gaat er deze week onderuit!
Slechte nieuws is dat de lak nog scheurt. Maar denk dat ik te snel ben met de volgende laag ofzo...
Morgen een beetje andere verf halen ipv spuitbussen. Beetje jammer morgen maar even schuren en dan verven in grond lak en dan oranje aflak...
Even kijken of ik ergens nog blankelak kan vinden kan alleen blikken vernis krijgen. Is dat het zelfde?

Vanavond de rest van de achteras onderdelen in de menie zetten. Fto's volgen.


24/10/12
pff op de menie staat dat je het met alle gangbare lakken kunt overschilderen.
dus zal wel op Alcyd basis zijn....(kunst harsen)
Verf was ook op Alcyd basis volgens de verpakking....dus zou wel goed moeten gaan maar ging het niet.

als je goed kijkt zie je hier de scheurtjes...
Afbeelding

nouja maar weer gewoon met industry lak gaan werken...
hierbij nog wat onderdelen in de menie...

Afbeelding

Vanavond zal er niet veel gebeuren denk ik...hoop de as nog wel een keer te kunnen schuren.


29/10/12
zo... weekend niet heel veel gedaan aan de sammie.
moest nog een maatwerk bed maken voor mijn dochter en had zondag visite (pa had een ford KUGA gekocht).

conclusie is waarschijnlijk dat de lak idd niet op elkaar past. Dus heb het eea met ral 9010 (had ik nog staan) geschilderd nu hopen dat dit beter gaat. vanavond de bladveren in de grondlak en dan zwart schilderen en de laatste beetjes wit verveven.
met een beetje mazzel kan ik dan deze week nog het eea terug monteren op de sammie en kan ik volgende week de vooras gaan schilderen en terug bouwen...

owja,

heb nog een ontluchting's festo koppeling op de versnellingsbak gemaakt.
past redelijk maar ben nog niet helemaal tevreden. tussenbak past mooier. moet nog even uitvogelen of ik met een haakse of rechte koppeling weg moet.

hierbij een kleine foto update.

AfbeeldingAfbeelding

stuurhuis doe ik vanavond de rest van als ik hem ophang loopt de olie er namelijk uit via de ontluchter oid...
Vanavond draai ik hem om en doe ik de achterkant.

30/10/12
Planning is nog steeds in maart apk halen. heb tussen kerst en nieuw ook een paar dagen voor de samurai gepland staan...
hopelijk kan ik eind januari de body klaar hebben en alles rustig aan gaan sluiten en uitdokteren...

Net nog even een foto van de bak gevonden met de onluchting er op als je goed kijkt... het rode stukje aan het einde van de bak tussen de hijsstrop...

Afbeelding

31/10/12

zo even een update over de samurai.

de as is en de as rotzooi er omheen zijn afgelakt... de bladveren zijn ook klaar alleen moet ik die her en der nog even bij tippen. staat wel stoer hoogglans zwart.

hierbij even wat foto's

de asaanbladveermontage rommel
Afbeelding

de bladveren.
Afbeelding

De achter as in het wit:
Afbeelding

het stuurhuis klaar:
Afbeelding

Voor uipko de visco even aan het blok gehangen...
Afbeelding

en nog een closeup van de ontluchting van de versnellingsbak.
Afbeelding

Vanavond even de verlengde veerschommels opzoeken op zolder dan kunnen deze ook geschilderd worden (blauw denk ik).
die komen er alleen achter onder zodat hij niet meer zo achterover hangt.

en vanavond de geschilderde spullen wat dichter bij de radiator leggen/hangen zodat de lak nog wat beter droogt.

2/11/12
Gisteren de laatste dingetjes voor de achteras gespoten. vanavond alleen de veerschommels nog een keer spuiten...
planning voor vanavond:
de bussen in de veren drukken
veren aan de achteras monteren
As ontluchting in de as tappen... (moet nog even een boor en 1/8" tap magnetiseren zodat er zo min mogelijk ijzer slijpsel in de as kan komen)

zaterdag de achteras monteren!!!

hier nog een paar foto's want daar zijn jullie zo gek op toch :lol::lol:
De moertjes van de achteras...
Afbeelding

de verlengde veerschommels, deze staan nu in de zinkspray(op de foto nog niet)
Afbeelding

en nog een foto van de nieuwe beefy sleepogen:
Afbeelding

kwam nog een foto tegen van de demontage van het chassis/body
Afbeelding

5/11/12
zo, hierbij even een weekend update, ik krijg het niet voor elkaar om dit vanaf de tablet te doen dus ouderwets via de laptop.

Vrijdagavond zijn de laatste onderdelen geschilderd van de achter as en heb ik de ontluchting in orde gemaakt.

Gek genoeg hebben de japanners er al over nagedacht dat iemand er vast een keer 1/8"draad in wil tappen want de gaten kloppen perfect.
Ik heb de as een beetje gekanteld dat de olie achterin het diff stond en het gat een beetje naar beneden. toen een dikke magneet gebruikt bij het tappen. denk dat er bijna niets in het diff is gevallen. voordat hij de weg opgaat wordt toch alle olie nog vervangen.

Draad tappen met een dikke magneet voor het ijzer slijpsel (ging verbazend goed moet ik zeggen)
Afbeelding

Daar een koppeling in 1/8"naar 6 mm slang
Afbeelding

daar voor de vorm even een stukje slang in:
Afbeelding

Zaterdag samen met mn dochtertje de achteras gemonteerd onder het chassis.
AfbeeldingAfbeelding 

ook de tussenbak even voorzien van ontluchting.
Gelijk maar even een foto van de tussenbak met ontluchting:
Afbeelding

het enige van de ontluchting wat ik nog niet erg vertrouw is die van de versnellingsbak dus daar moet ik nog wat op gaan verzinnen.

Heb ondertussen de 1e remleiding weer in de verf staan en de remkracht verdeler die achter op het plaatje ijzer hoort.
het remkrachtverdelerplaatje staat in nu in de primer dus die zal ik van de week ook kunnen monteren.

De vooras staat nu binnen en zou deze week kaal gemaakt moeten zijn en in de menie staan op vrijdag. (hopelijk)
planning is vanavond schoon maken en kaal maken dan in de menie. dan hopelijk dinsdag de veren kaal en in de menie.
woensdag de achteras in de primer en de veren in de primer. dan donderdag en vrijdag schilderen......
wordt krap maar hopelijk haal ik het... en anders schuift het maar een weekje op.

Kan iemand de lengte van de bouten van het stuurhuis opmeten? mijn dochter is zo lief geweest al mijn bouten en moeren uit de zakjes op 1 hoop te donderen :P:P dacht dat het 2 verschillende lengtes waren... anders knal ik er gewoon bouten in waarvan ik denk dat die daar horen :P

Zondag ook nog even wat kleine onderdelen in de menie gedompeld (bouten en veerschommels).

komend weekend heb ik weinig tijd maar als de vooras klaar is hoop ik deze nog even te kunnen monteren.

66
6/11/12
Zo net nog even geknutselt in de garage!

Vooras staat in de menie, de eerste delen van de ophanging staan ook in de menie.
Donderdag staat het schilderen van de as in de planning hopelijk zaterdag of zondag monteren.
Morgen nog wat kleine delen schuren en in de primer zetten.
Helaas geen foto's vandaag.

8/11/12
even een foto update van gisteren.

de achteras is menie rood:
Afbeelding

de kleine rommel is ook in de menie
AfbeeldingAfbeelding

verder nog een remleiding in de primer gezet en de bladveren kaalgemaakt toen wegens geen zin meer gestopt.


9/11/12
zo gisteren avond de VOOR-as en toebehoren in de verruf gezet...
mooi wit is nie lilluk maar lilluk wit :P
AfbeeldingAfbeelding

Verder de bladveren in de menie met roestfixeer gezet, deze worden vanavond in de zwarte verf gezet.
En voor niks naar zolder geweest voor spijker om te kijken of de schokdempers kompleet waren :?:P

Planning voor de rest van deze week:
Vanavond de bladveren aflakken (zwart).
de vooras 2e keer in de witte lak
veerschommels spuiten (blauw)
remkrachtverdeleropznplekhouplaatje(scrable!!) spuiten (oranje of blauw)
remleiding achteras spuiten (blauw)

zaterdag of zondag (ligt er aan of de verf droog is)
tappen asontluchting
monteren veren en vooras :lol:
dan heb ik maandag weer een rollend chassis (en een weekje vakantie).


11/11/12
Het chassis is weer rollend, heb besloten als de Sam verder klaar is, dat de assen worden gereviseerd.
Maar voor nu voldoet het maar :-)

Heb wel wat verf van de veren beschadigd dus moet weer het een en ander bij tippen.
Zal morgen even foto's maken.
Morgen ga ik nog wat rem leidingen spuiten, dan kan ik dat ook terug plaatsen.

Dan deze week de garage uit mesten en de werkbank afmaken:-)

19/11/12
zo weer aan het werk heb een weekje vakantie gehad.
en heb nog geen foto's gemaakt .... :oops:

wel het eea nog gedaan aan de sam, heb een 2e versie van de bok voor het motorblok gemaakt (de eerste storte in....)
heb de stuur stang gespoten en ben de remleidingen aan het spuiten/gangbaar maken. Het volgende op de planning is alle aandrijfassen schoon maken en spuiten en de kleine remleidingen voor de achteras schoonmaken en spuiten.

verder in de vakantie de garage opgeruimd (tjee wat een tering zooi heb ik zeg) werkbanken gemaakt en het bed voor mn dochter gemaakt en gisteren middag nog even een nieuwe groepenkast gemonteerd thuis. dus al met al een druk baasje geweest. :)

20/11/12
zo gisteren was het te donker om nog foto's van het chassis met de assen te maken maar heb toch niet stil gezeten.

hierbij even de foto update...
hierbij de motor op bok versie 2 zit met lange schroeven in elkaar dus zal nu niet meer zo snel instorten...
AfbeeldingAfbeelding


Verder de aandrijfas het kruisje er uit gedrukt en kaal gemaakt en staat nu in de primer. kruisje was aan vervanging toe.
Afbeelding

en even voor de gene die niet weten hoe het schuifstuk van een aandrijfas er uit hoort te zien...
Afbeelding

en een foto van de stuurstang en remleiding
Afbeelding
deze staan 2x in de primer 2x in de blauwe lak en 1x in de blankelak zou theoretich genoeg moeten zijn dacht ik zo....

26/11/12
gisteren het chassis in de garage gefrut... paste precies (was nog niet helemaal klaar met opruimen :P)

deze week op de planning:
alle remleidingen + verdeler monteren.
nog 1 remleiding en de voorste remleiding aan schutbordverdeler nog schoonmaken en voorzien van verf...
aandrijfas naar achteren in de blankelak zetten en samenbouwen en monteren.
ophanging van de achteras definitief maken. (laatste busjes en moeren monteren)
chassis naar buiten en dan is het blok en de bak aan de beurt...(hopelijk vrijdag)
vanavond foto's maken.

27/11/12
de foto's zoals beloofd.

de aandrijfassen
AfbeeldingAfbeelding


de vorige overnachtingsplaats
Afbeelding

De investering voor de body :P
Afbeelding

Verder geinvesteerd in een goeie pakkingschraper en een ontborg-borgringtangetje, de oude was bij het laatste kruisje overleden... en had alleen nog de verkeerdom tang ervoor.

reactie lezer:
niels in zijn sam :ha:ha:ha:ha:ha:ha

Afbeelding


29/11/12
Zo.. vanavond niet veel gedaan.
Alleen even een uurtje remleidingen uitgezocht. En de eerste 3 zitten er nu op...
Helaas geen fotos vanavond zal t moren even fotograferen.
Moet het voorste verdeelblokje nog even reinigen en in kleur maken..
Heb net ook besloten dat ik wat anders op de bevestiging ga veranderen...


2/12/12
Gisteren even wat laatste rem leidingen gemonteerd.
Moet nu alleen de achteras nog voorzien van remleidingen.

Verder de stuurstang gemonteerd en de voorste aandrijfas is weer voorzien van kruisjes.
De voorste aandrijfas is nu klaar. Misschien straks nog even monteren....
Foto's heb ik ook gemaakt maar die krijg ik er niet op met de tablet....


3/12/12
zo even een update van het weekend,

de remleidingen:
AfbeeldingAfbeelding


de voorzijde:
AfbeeldingAfbeelding


Verder de voorste schokdempers en de stuurstang op zn plek gezet.
vanavond de surprise rotzooi opruimen en hopelijk de remleidingen van de achteras monteren (moet er nog 1 spuiten en schoon maken).
dan de remslangen even een vervanger voor zien te vinden, maar heeft geen haast.
Al met al schuift de planning weer een paar dagen op. Wilde de bak van het weekend nog schoon spuiten maar heb de oring van de karcher gesloopt dus zal wel weer een paar dagen/ week door schuiven. komend weekend wordt het sowieso niets (feestjes)

Hopelijk begin volgende week het chassis naar buiten en de hut naar binnen... kunnen we aan het lassen

5/12/12
hierbij nog wat fototjes van gisteren...

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

De lange remleiding van de achter as zit er ook weer op vanavond nog even de rest spuiten en dan terug monteren.
Hoop volgende week een keer kruisjes te hebben, moet ik nog even afstemmen met uipie.
Dan kan de aandrijflijn afgemaakt worden en moet hij tijdelijk weer even buiten slapen zodat ik de hut kan klaarmaken...
planning is dat hij voor hemelvaart&pinksteren klaar is, met een beetje mazzel eind maart dat hij voor de schorsing verloopt weer op de weg is...

29/12/12
Door wat minder leuke privé omstandigheden heeft het eea op een laag pitje gestaan (en staat het nog).
Maar als afleiding heb ik nog wel wat kunnen doen...

De hut staat binnen en de eerste stukken roest achter de bestuurders stoel zijn er uit geslepen.
Morgen ga ik de rest van de hut leeg maken en met een beetje mazzel kan ik hem dan nog op zn zij leggen.

Moet wel 2 body steunen uit slijpen en terug lassen maar is gelijk de gelegenheid om deze tlanger te maken voor de body lift :-) .

Misschien dat ik morgen even wat foto's maak.

30/12/12
De hut ligt op z'n kant en de eerste stukken zij er uit en zit er ook weer in gehecht.
Moet nog ff t las apparaat goed afstellen maar valt niet mee met oud staal met stukkie bitac.
Morgen gebeurt er niks aan de Sam.
Foto's zijn gemaakt zal kijken of ik die er moren op krijg.

4/1/13
Heb de cv uit gezet maar t werd geen min 10 in de garage...
Heb de bitac er maar af geslepen.
Bestuurders kant zijn bijna alle rotte delen weg geslepen. Heb nu een aanhanger spatbord er in gelast.
Zal morgen even een paar foto's maken.
De bodem heb ik ook alvast wat plaat werk terug gelast.


7/1/13
hierbij voor de liefhebbers wat foto's

de nieuwe instrumentatie:
Afbeelding


en wat roest en ontroestings foto's

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding


AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding


spatbord:
AfbeeldingAfbeelding


AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
bodem gehecht (is inmiddels ook al afgelast)
Afbeelding

en nog wat gaten:
AfbeeldingAfbeelding


dus dit was even de foto reportage...

9/1/13
gisteren nog een uurtje aan het lassen geweest.
denk dat ik nog een uurtje of 2 laswerk aan de bestuurderskant heb (op de wielbak en bodem achter na)

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Dit is nu allemaal gehecht moet nog een avondje aan de gang om alles door te lassen.
Het meeste plaat ligt klaar op maat om er ingelast te worden.

het spatbord randje:
Afbeelding
deze wordt nog doorgelast op de inkepingen, hier komen ook verstevigingen in (6mm rondstaf).

voor de body punten moet ik nog een plaatje 2mm, ik las hier een koppel Moer op ipv een bout m10 ivm de body lift.

21/1/13
ik zal vanavond even foto's maken.
ben niet zo heel veel opgeschoten (langweekend efteling en midweekje brabant!!)

Maar heb de bodem bijna klaar aan de bestuurders zijde...
Ben vrijdag zaterdag en zondag nog een paar uurtjes bezig geweest... Kom steeds verder met het laswerk en kom ook steeds minder roest tegen :D
vanavond nog een klein uurtje tijd als het goed is zal dan nog even foto's maken.

23/1/13
Gisteren nieuwe zincorplaat besteld in 0,8 en in 2 voor de draag stukken.

 Afbeelding


hier het nieuwe afwaterings gaatje :P en de weg geslepen draagstukken.

Ik hoop van het weekend de body te kunnen draaien en de binnen zijde van de linker kant af te lassen.
dan volgende week een start maken met de rechter zijde... dan liggen we al met al redelijk op schema.

24/1/13
die vleugelmoer dingen zijn klemmen voor de plekken waar ik met de griptang niet bij kom om de plaat bij elkaar te klemmen.
hoop dat het werkt scheelt me weer brandwonden :P met dit dikke las handschoenen kun je nl niks op zn plek houden....
Ik probeer zo min mogelijk metaal te overlappen dus pas zo een klemmetje precies :D

laat wel weten of het ook echt werkt :P en misschien bouw ik er dan nog wel een paar na....

ow en dit is trouwens de nieuwe body bevestiging:
AfbeeldingAfbeelding

is een draad bus van ongeveer 40mm lang m10 en zit in een plaatje van +/-5mm geklemt en word nog afgelast, lijkt mij voldoende.

28/1/13
toen ik vrijdag thuis kwam stond dit in de keuken:

Afbeelding

1m2 0.8 plaat 0.5x0.5 plaatje 2mm en wat klemmetjes ed.

Dus voor brammie de volgende foto's nog even gemaakt:
AfbeeldingAfbeelding

gebruik:

AfbeeldingAfbeelding


en dit is wat je op kunt vegen na wat slijp en las werk (1 zijde en nog niet alles op 1 hoop)
Afbeelding

29/1/13
zo gisteren niet veel gedaan. alleen maar meer gaten gemaakt en 4 lassen gelegd
het bodypunt links midden afgelast rondom dus die is klaar.
De lassen zijn niet allemaal even gelijk of netjes maar t zit verrekkes vast, hij is in iedergeval goed ingebrand in de bodemplaat.

verder alleen maar bitac verwijderd zodat ik fatsoenlijk kan lassen, dit had ik aan de linker kant niet gedaan en dat spetterd en doet, dus da schiet niet op.

foto's heb ik toegevoegd aan het album :P

30/1/13
Gisteren de bodemplaat op zn plek gehecht.
Brammies vleugelmoer klemmetjes ook gebruikt maakt het eea wel makkelijker als met griptangen...

Verder nog een plaatje in de dorpel gelast en mn bout voor de body steun vernaggeld (te heet gelast) dus morgen weer optappen. :?

Foto's weer toegevoegd aan het foto album...

Vanavond visite dus gebeurt niks hopelijk donderdag of vrijdag weer verder. Zaterdag weer papa dag als ze smiddags slaapt kan ik mooi een paar uur lassen :lol: echter als ze niet wil slapen wordt het geen gehobby op zaterdag.

4/2/13
zo tijd voor een update,
van het weekend heb ik mn gas opgelast dus de komende week wordt er niet gelast... heb zo goed als alle passtukken in de bodem gehecht en de linker kant is volledig afgelast dus die is klaar op de spatbord rand na.

planning deze week is de spatbord rand rechts uit te slijpen en het nieuwe spatbord te passen en uit te meten.
zal morgen even een paar foto's maken en plaatsen.

7/2/13
zow, naar aanleiding van monster zn lampkes even aan het speuren geweest wat ik mooi vond.
ben op dit uit gekomen omdat er gelijk reflectoren in zitten en ik losse reflectors lelijk vind....
Afbeelding

Maar eerst carnavallen :bier: en gas regelen waarschijnlijk worden ze volgende week besteld...

Verder niet veel aan de sam gebeurd. Alleen begonnen met het wegslijpen van wielbak nr 2... is veel passen en meten maar hoop dat ik het nu goed heb afgeslepen... zal vanavond nog even foto's maken.


15/2/13
zo nog geen foto's maar...
van de week het hoofdstroomonderbreeksysteem uitgezocht en een vermoedelijk schema gemaakt :D

verder het 2e achterspatbord eruit geslepen moet nog even de body kantelen omdat ik vergeten ben de maten van de linker kant op te schrijven :P en staat natuurlijk weer niet op de foto....

Verder gasfles aangesloten op t lasapparaat, hopelijk morgenmiddag aan het lassen om het eea af te krijgen...

Planning is eind volgende week de voetenbakken af te hebben en de spatborden op de plek gehecht.
Dan de bodem van de achterbak afmaken en terug lassen.
Hoop week 11/12 de motor bak en hut terug te plaatsen (moet nog blokken voor de bodylift laten draaien...)
15 april loop de schorsing af, ben bang dat het krap wordt voor de apk maar dan stellen we het wel een paar weken uit :P

19/2/13
zo even een update gisteren veel gedaan.
het lassen gaat nu veel beter ben een beetje aan t klooien geweest maar staat nu goed!
De bodem zit op 2 stukjes na dicht... alle body bevestigingspuntplaten (scrable!!) zitten er op nu overal de schroefdraad nog uitmeten en er in lassen.
Afbeelding

Verder nog een stukje roest op een onmogelijk plekje gevonden en er toch maar uit geslepen...
Afbeelding

Hoop eind volgende week de spatborden ook klaar te hebben en de bodem in de bitac te kunnen spuiten.
binnenkant word gespoten in de menie daarna met overspuitbare steenslag rotzooi (beetje demping gelijk) en weer in kleur.
foto's zijn weer in t album toegevoegd. :D


22/2/13
Nieuwe update! :lol:

De bodem zit bijna dicht nog 1 gaatje (vanavond dicht maken)
Afbeelding

gisteren even een draaibank gemaakt :mrgreen: zodat ik mijn nylon bodylift kon testen.
Heb de 1e zelf even gemaakt zodat ik weet wat past en hoe het moet.
resultaat viel niet tegen:
Afbeelding

gemaakt op dit:
AfbeeldingAfbeelding


dan hoop ik zaterdag dit dicht te lassen:
Afbeelding
dat wordt nog wel een avontuur, hopelijk zaterdag ook een begin maken met de dragende delen zoals deze
Afbeelding

verder nog wat foto's aan t album toegevoegd...

25/2/13
Omdat ik van het weekend niet naar pekela ben geweest had ik mooi tijd voor de soes...

van het weekend de dragende delen nagemaakt en afgelast. Is allemaal van 2mm staal gemaakt.
van:
Afbeelding
naar
Afbeelding

verder alle kale delen in de roestfixeer met menie gezet en de voorstel bevestigingspunten ontworpen en vastgelast...
Afbeelding
vanafvond hoop ik de body te draaien en de andere kant af te lassen dan is heel de bodem dicht.

deze week moeten alle bevestigingspunten klaar zijn en van het weekend wil ik de boel in de bitac spuiten...
dan de boel op het chassis zetten en de spatborden aflassen...
de rest van de fotos aan het album toegevoegd...

4/3/13
zaterdag en zondag toch nog maar even wat geknutselt...

de dragendedelen zijn afgelast en is nu klaar.
verder de bodemplaat achter gelast...
Afbeelding
hopelijk morgen de laatste plaatjes in de bodem lassen en de plaat achter de stoelen voor het grootste deel dicht lassen.
laatste bodemstukje:
Afbeelding

dan nog de bodypunten uitmeten en boren en dan de onderkant in de bitumen spuiten... hopelijk volgende week de motor op het chassis en dan de body erop.... keep my fingers crossed...planning is dus week 11 de body erop...
dan de neus nog opknappen en uitlaat en elektra maken... denk dat het nog wel een paar vrijedagen kost om de planning van 15 april te halen.
Wk 15 is de planning dat hij gekeurd moet zijn...

6/3/13
de bodem is nu helemaal dicht (op het benzineslangdoorvoerstuk na)!! gisteren de laatste stukjes gedaan.
hopelijk morgen de body draaien en onderkant schoonmaken en de bevestigingspunten uitmeten... vrijdag/zaterdag spuiten hoop ik.

Dan als t mee zit van het weekend de motor op t chassis monteren en aansluiten.
Hopelijk volgende week de body er op en de wielbakken aflassen (zijn nu gehecht).
Foto's komen morgen krijg ze niet op picasa...

8/3/13
zo weer een update, niet zo veel gedaan helaas...
achter zijde dicht gelast en achter de stoelen is het lange stuk ook weer dicht gelast.

verder nog even de gaten geboord voor de bodysteunen. Hopelijk heb ik het eea goed terug gemeten vanaf de cadtekening van het chassis.
gaten wel wat ruimer gehouden heb ongeveer 1-1,5mm speling voor het schuiven zodat hij past. Als het mis gemeten is kan ik altijd de gaten nog ruimer maken :P
Afbeelding.

verder de bodem achter alvast schoon geborsteld, vanavond de rest schoonmaken, ontvetten en waarnodig kit aanbrengen.
Zaterdag de rotzooi in de bitumen spuiten en naar buiten met de hut.
Afbeelding

als het mee zit zondag het chassis binnen zetten om de motor en bak te monteren.
en volgende week met een beetje mazzel de hut monteren(ligt er een beetje aan wanneer de draaier de blokken klaar heeft)... weet er iemand waar ik deurrubbers kan kopen? wil nieuwe op de achterklep en op de hardtop hebben...

Verder wat foto's toegevoegd aan het album.

11/3/13
zo van het weekend redelijk aan het klussen geweest, de onderkant staat in de bitumen! Net alsof tie nieuw is yhe(yhe(
Natuurlijk vergeten foto's te maken van het geheel... :oops:
Afbeelding

Zondag de hut naarbuiten gereden en het chassis naar binnen... kon het niet laten dus gelijk het motorblok gemonteerd en de tussenbak.
Afbeelding

Aandrijfas naar voor zit er nu ook op. de remslangen voor heb ik verlengd met de body-chassis slangetjes deze zijn straks nl te kort.
Afbeelding

Verder de beschadigde puntjes bijgewerkt met menie deze kunnen morgen in de lak.

Hopelijk heeft de draaier deze week tijd om mn bodyblokken af te draaien zodat ik vrijdag of zaterdag de body kan monteren.

Deze week in de planning:
- Aandrijflijn afmaken
- Uitlaat maken
- remmerij afmaken
- Nwe V riem monteren
- body monteren en wielbakken aflassen.

Ik heb ook een nieuw album aangemaakt voor maart.

Nog 1 vraag, klopt het dat de as naar tussenbak ongeveer 10mm speling heeft of moet daar een spacer tussen??
Ga er vanuit dat het klopt maar wil het toch even checken...
Hier een foto ervan...
Afbeelding

13/3/13
Weer wat gedaan afgelopen dagen...
Heb de foto's aan album maart toegevoegd.
Voorste deel van de uitlaat zit er weer onder, gisteren even opgemeten wat ik nog moet bestellen
heb ook gelijk een simons dempertje besteld voor er onder :o
AfbeeldingAfbeelding


de brandstofleidingen zijn aangesloten moeten alleen nog slangklemmetjes op...
Afbeelding

Achterste aandrijfas zit er weer onder met de nieuwe smeerbare kruisjes yhe( alleen nog even de originele bouten in de stapel bouten en moeren terug zoeken :S
Afbeelding

De tussenbak zit nu ook vast (lag nog los)

Verder de beugel onder de bak gespoten die kan gemonteerd worden vanavond, alle menieplekken op t chassis zijn de eerste keer bijgewerkt...
moet nog 1 schokdemper spuiten zodat achter ook voorzien is van schokdemperts.

Verder de remleidingen opgemeten en besteld! weer een hoop centjes naar de automaterialen boer gebracht.
Moet alleen de onderste waterslang nog opzoeken en bij de brezan oid bestellen en een zwik slangklemmen voor de brandstofleidingen...
verder nog even bij de action geinvesteerd in koppelingen zodat ik de doppenset op de slagschroevendraaier kan gebruiken.
Afbeelding


17/3/13
Planning:
Vanavond (vrijdag):
- onderdelen halen:check
- uitlaat maken (achterste stuk passen meten en vast hechten): .deels ivm trekhaaksteun
- alle slangklemmen aanbrengen op de brandstofleiding: zondag
- remleidingen plaatsen: check
- bodyblokken voorzijde voorzien van m12 gat: check

Zaterdag:
- chassis naar buiten:check
- body naar binnen en onderzijde waar nodig bijwerken en ml in de holle ruimte spuiten.:check alleen nog ml-en
- body uitlijnen en monteren: check
- versnellingspook verlengen (waar nodig):niet nodig allen een deuk in de tunnel meppen was voldoende
- alle body rotzooi waar mogelijk aanbrengen (remmen, kabels, stuur inrichting enz...):check, alleen de koppeling nog afstellen en de gaskabel nog aansluiten.

Verder nog wat delen in de verf gezet

Zondag:
- afwerken body: nope
- aflassen spatborden: nope
Wel met de elektra en remmen bezig geweest.
Binnenkort zal ik even foto's posten.


19/3/13
Zoals beloofd wat foto's, Heb ze aan het album van maart toegevoegd (wat eerder in deze post).

Eerst even een foto voor roald, zoveel schelen de remleidingen met elkaar:
Afbeelding


Zaterdag ochtend:
AfbeeldingAfbeelding


Zaterdag middag stond de sam er zo bij
Afbeelding

detail van de blokken:
bovenkant
Afbeelding
Onderkant
Afbeelding

Moer buitenzijde (m12)
Afbeelding
Moer binnen zijde (m10)
Afbeelding
Bodysteun achter:
Afbeelding

korte remleidingen, lang genoeg :D
Afbeelding

fototje van de dempers :D
Afbeelding

En waar ik zondag en maandag mee bezig ben geweest (elektra)
Afbeelding
Afbeelding

en gisteren avond zo binnen gezet...
Afbeelding
het raam zat vast maar niet naar me zin en natuurlijk breekt het laatste boutje dus vanavond of morgen even de boutjes links uitboren en optappen.

Vandaag nog even een elektronisch knipper relais zoeken voor de led verlichting.

20/3/13
Gisteren avond geen foto's gemaakt ook niet heel veel zicht werk gedaan.

heb een paar doorvoertules in de carroserie geponst en het klokje uit het dashboard gefreest.
verder de trekhaaksteun gespoten en bezig geweest met het boutje in het voorraam(wat er nog niet uit is maar nu dus gewoon uitgeboord wordt).
stukken in de grondverf gezet en een paar stukjes van de wielbak rechts gehecht.

Deze week de deuren plaatsen(moet nog even bouten fixen op t werk) en de hardtop zover er alvast op zetten zodat hij buiten kan overnachten.
Verder voor deze week op de planning:
Laatste stukje plaat werk rechts er in lassen.
trekhaaksteun monteren(mist nog bouten m12 waren allemaal verrot bij het demonteren).
uitlaat passen en aflassen.
achteruitrij lamp-kenteken verlichting op achterdeur maken.
extra 12v +signaal kabel van motorruimte naar achter leggen (6 of 10mm2)
brandstof slang verlengen.
het chassis ml-en de holle stukken van de carroserie ml-en.
verder alle kabels aansluiten en de versnellingsbak pook uitzoeken en monteren (lijkt in de versnelling alsof hij in z'n vrij staat :S).
bodem onder de stoelen schoonmaken en in de grondverf zetten.

Dan heb ik een week ingepland om de wielranden van de neus aan te passen (zal wel 1.5 week worden)
(25-31 maart is het idee) dan heb ik nog 2 wkn om de remmen ed in orde te maken en alle kleine neuzel klusjes af te werken...
zoals de wielranden aflassen, anders gaat hij met een tape of kit constructie naar de apk als het daar nog van af hangt...

vanavond even het doorvoer rubber van de brandstof leidingen opzoeken... dan kan ik die doorvoer ook dicht maken.

22/3/13
Ben afgelopen dagen bezig geweest met elektra en aansluiten van het motor blok.
heb een paar kabelthules gemonteerd. in het schutbord en in de bodem achter voor het lucht.

Grijze tules schutbord
Afbeelding
tule bodem
Afbeelding

verder de trekhaaksteun gemonteerd en de radiator steunen geschilderd.
Afbeelding

Gisteren nog even de achterdeur geplaatst :D
Afbeelding

Ook nog even de nieuwe anti deur uit scharnier rubbers gemaakt (alleen nog even rechts)
Afbeelding
en ja die komen van dat zweedse bedrijf :bier:

Verder de remmerij getracht van olie te voorzien. Achter ging goed maak krijg de voorzijde niet ontlucht dus zal hier nog even mee aan de gang moeten van het weekend.

omdat de afwerking van de wielrand te wensen overliet even rondstaf gehaald (6mm).
dit las ik er overheen en in de inkepingen zodat het eea wat steviger is.

Planning voor dit weekend.
Vrijdag avond.
- radiator plaatsen
- slangen voorzien van klemmen
- uitlaat afmaken/uitmeten
- relais achteruitrijlamp aansluiten.
- + draad 6mm2 naar achterzijde auto maken (als er tijd over is)
- ophalen bestuurders stoel (ligt in de schuur bij schoonpa).
- extra ml in de kokers van het chassis en de holle ruimte body (kan evt ook zaterdag)

Zaterdag:
- Plaatsen dak
- plaatsen deuren
- starten motor !!! yhe(
- voor remmen los halen en ontluchten.
- buiten parkeren
- beginnen aan de neus

zondag:
- passen nieuwe wielbakken neus
- vast hechten wielbakken.
- neus ontdoen van roest.....

als dit allemaal lukt dit weekend lig ik redelijk op pijl om de sam voor 15 april weer op de weg te hebben.
Als het lukt wil ik hem dan vrijdag de 19e april testen in havelte........(assisteren voor ORR)

ps de rest van de foto's staan weer in het album....

24/3/13
Zo ben weer uit de garage!
heb de Sam zaterdag buiten geparkeerd.
eind van de dag de neus binnen gezet en spatbordverbreder los geboord.
vandaag het rechtse spatbord klaar gekregen deze week in avond de linkerzijde afmaken denk ik.
morgen krijgen jullie en foto update

25/3/13
zo Foto update dan maar.

Het enige wat ik niet van de planning heb gehaald is de uitlaat afmaken en de extra voeding naar achteren. dus dat moet deze week of volgende week.

vrijdag avond de radiator steunen en de radiator geplaats en aangesloten.
Moet nog een slang of 2 opnieuw erop drukken.. deze zitten niet helemaal recht er op en lekken een klein beetje op de aansluiting.
kon het niet laten om dan ook maar gelijk het hok aan te slingeren en eigenlijk liep hij vrij netjes (als je mee rekend dat hij bijna 2 jr stil heeft gestaan...)

Afbeelding
en ja dat zijn dampen uit de auto en niet de vieze lens :D

Zaterdag even rondstaf op t spadbord gelast word een stuk makkelijker om af te werken... dat zie je verderop in de foto's van de neus
Afbeelding
Heb natuurlijk weer niet genoeg meegenomen voor de andere spatborden dus moet ik vanmiddag even extra halen.
Verder zaterdag wat neuzel werk gedaan wat nog moest gebeuren en het dakje eropgezet en de deuren geplaatst...
maar jezus wat was het koud buiten zeg....
het resultaat tm zaterdag:
AfbeeldingAfbeelding

zaterdag middag de neus binnen gezet.. (toch weer rotter als gedacht...)
Rechts
Afbeelding
links
Afbeelding

rechts rand erin...
AfbeeldingAfbeelding


kun je gelijk het idee van de rondstaf zien.. achter de stangetjes naar beneden zit de inkeping om de originele ronding te krijgen...
hopelijk deze week links ook afwerken en plaatsen... dan heb ik 2e paasdag om de remmerij en uitlaat klaar te maken dan zou hij theoretisch week 15 naar de keuring kunnen.....

De rest van de foto's staan in t album van maart...


UP